یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که برای محکم نگهداشتن دو شیء در کنار یکدیگر به کار می‌رود، استفاده از سگک است. در واقع سگک یا قلاب، وسیله‌ای کاربردی برای بستن و نگهداشتن دو بخش جدا از هم است. سگک، معمولا دو بخش دارد که هر کدام از بخش‌ها به یک سر متصل می‌شوند. شاید اولین چیزی که با شنیدن نام سگک در ذهن افراد نقش ببندد، سگک کمربند باشد، اما با پیشرفت صنعت مد و پوشاک، کاربرد آن به عنوان یک وسیله محکم‌کننده کمربند شلوار فراتر رفته است و در انواع و اقسام وسایل دیگر مربوط با صنعت پوشاک به کار می‌رود. پیش از اختراع زیپ، سگک نقش مهم‌تری در لوازم پوشیدنی افراد داشت.

نمونه‌ای از سگک‌های ابتدایی

سگک های اولیه

اولین نمونه‌های سگک در تاریخ، به زمان سربازان رومی باز می‌گردد که از آن برای محکم نگهداشتن زره بر بدن خود استفاده می‌کردند. سگک‌های سربازان رومی از جنس برنز و بسیار گران بودند و استحکام و قدرت بالایی داشتند. بعدها کاربرد سگک‌های رومی از زره سربازان فراتر رفت و در اشکال مختلفی برای استفاده ثروتمندان ساخته شد.

جنس این سگک‌ها معمولا از فلز بود و با طرح‌های مختلفی مانند سر دلفین و اسب تزیین می شد. کاربرد این نوع سگک‌ها در تزیین لباس‌های ساده بود. علاوه بر رومی‌ها، سکاها هم از انواع مختلف آن برای تزیین وسایل و لباس‌های خود استفاده می کردند. سگک‌های آنها معمولا حاوی نقوشی درباره جنگ‌های حیوانات بودند. از سگک‌های منقش برای تزیین آرامگاه‌های فرانک‌ها هم استفاده می شد.

تا اوایل قرن پنجم میلادی سگک همچنان وسیله‌ای تزیینی برای لباس‌ها، مخصوصا لباس‌های شوالیه‌ها بود و مدتی هم از آن به عنوان یک شیء تزیینی منحصر به افراد ثروتمند جامعه استفاده می‌شد. با وقوع انقلاب صنعتی و تسهیل روند تولید، سگک از انحصار یک قشر خاص خارج شد و به راحتی در دسترس عموم قرار گرفت.

 

ساختار سگک چگونه است؟

سگک‌های قدیمی از چهار قسمت قاب، شکل، میله و میخ تشکیل شده بودند. ابتدایی‌ترین مدل‌ها که در روم به کار می‌رفتند، شکل D داشتند و عملکرد آنها به این صورت بود که میخی از یک طرف به طرف دیگر وارد می‌شد. سگک‌هایی با شکل  8 لاتین هم از قرن چهاردهم رایج شدند که هر طرف وسیله‌ای که سگک به آن متصل بود، از داخل یک نیم‌ دایره رد می‌شد.

اما سگک‌هایی که به شکل امروزی نزدیک‌تر هستند از قرن هفدهم رواج یافتند. این گونه، پین‌هایی داشتند که جابجا می‌شدند و معمولا روی کفش‌ها به کار می‌رفتند. قاب‌هایی که امروز برای سگک‌ها استفاده می‌شود در اشکال و اندازه‌های مختلف به کار می‌روند. قاب‌ها معمولا در شکل‌های هندسی مربع، مستطیل، بیضی و دایره‌ای ساخته می‌شوند.

قاب، بزرگ‌ترین قسمت سگک است و معمولا تزئینات، روی آن تعبیه می‌شوند. پین، جزء مهم دیگری در سگک است که غالبا از جنس فلز ساخته می‌شود. در مدلهای قدیمی، میخ، نقش پین را بازی می‌کرده و برای محکم کردن ‌زبانه به کار می‌رفته است.

جنس سگک

از آنجایی که سگک‌های ابتدایی کاربرد نظامی داشتند و جزیی از لباس سربازان به شمار می‌آمدند، مهم بود که جنس آلیاژی که برای ساخت آنها به کار می‌رود محکم و مقاوم باشد. بنابراین برنز، فلز مناسبی برای این منظور بود. با گذشت زمان، سگک‌ها از فلزات مختلف دیگری مثل مس و روی ساخته شدند. ثروتمندانی که تمایل داشتند از سگک‌ها به عنوان یک وسیله تزئینی استفاده کنند، علاقه‌مند بودند که از نقره در ساخت آنها استفاده شود. قابلیت انعطاف‌پذیری و درخشش بالای نقره، همواره جذابیت خود را برای سگک‌های تزئینی حفظ کرده است.

رایج شدن استفاده از سگک با مرور زمان، باعث شد که فلز آهن به دلیل ارزانی و فراوانی آن رواج بیشتری در میان مردم عادی پیدا کند. ولی مدل‌های آهنی همواره با خطر زنگ‌زدگی روبرو بوده‌اند. سگک‌هایی که در کمربندهای چرمی امروزی به کار می‌روند معمولا از جنس روی، مس، فولاد و در مواقعی هم پلاستیک هستند.

سگک‌های زنانه

سگک‌ها در میان قشر مرفه تنها به مردان محدود نمی‌شد و زنان زیادی هم بودند که تمایل به استفاده از آن برای تزئین لباس‌های خود داشتند. سگک‌هایی که از مرواید درست می‌شدند، گزینه‌های مناسبی برای خانم‌ها بودند. چوب و شیشه مواد دیگری بودند که برای تزئینات از آن‌ها استفاده می‌شد.

نمونه ای از سگک های زنانه

سگک و محصولات چرمی

با گذشت زمان و پیشرفت صنعت، سگک‌ها از یک وسیله تزیینی خارج شدند و به عنوان یکی از ملزومات رایج و متداول پوشاک مردانه و زنانه و در وسایل مختلف به کار رفتند. کیف، کمربند و کفش، رایج‌ترین وسایلی هستند که از سگک برای عملکرد بهتر و تزئین خود استفاده می‌کنند. سگک‌ها معمولا با محصولات چرمی ترکیب می‌شوند و خلاقیت، هنر و صنعت در کنار یکدیگر منجر به تولید لوازم و اکسسوری‌های زیبایی شده است. از بین سگک‌های مختلفی که ساخته می‌شوند، سگک کمربند ریلی، از جمله زیباترین نمونه‌ها در لوازم شخصی محسوب می‌شود.

سگک کمربند چرم

کمربندهای چرمی امروزه فقط به عنوان یک وسیله نگه‌دارنده شلوار نیستند و کارکرد متفاوتی در قالب یک اکسسوری پیدا کرده‌اند. بنابراین سگک، علاوه بر اینکه یک وسیله کاربردی به حساب می‌آید، همچنان نقش خود را به عنوان یک شیء تزئینی حفظ کرده است. در واقع در بسیاری از افراد، سگک کمربند بیانگر نوع شخصیت و طرز فکر او است.

به عنوان مثال، افرادی که عضو گروه موسیقی راک یا کلوپ موتورسواری هستند، به سگک‌هایی که نقش اسکلت روی آن‌ها تعبیه شده است علاقه دارند و افراد محافظه‌کاری که در مشاغل رسمی کار می‌کنند، سگک‌هایی انتخاب می‌کنند که ساده و بدون نقش باشند. بسیاری از جوانان هم با سفارش ساخت سگک‌هایی که اول اسمشان روی آن حک شده است، علاقه خود را به تمایز نشان می‌دهند.

سگک کمربند چرم

کمربندهای چرم طبیعی آرتان

چرم و صنایع وابسته به آن، امروزه به یکی از پر طرفدارترین محصولات روز دنیا تبدیل شده است و برندهای معتبر جهانی در تلاش هستند تا با تولید محصولات مختلف مانند کمربندهای چرم طبیعی، جای خود را در میان سبد خرید افراد باز کنند.

شرکت چرم آرتان هم یکی از شرکت‌های موفق صنعت چرم است که با تولید محصولات مختلف چرمی از جمله کمربند چرم طبیعی و کمربند ریلی با کیفیت مناسب و طرح‌های متنوع و مخاطب‌پسند، طرفداران زیادی در بین مردم پیدا کرده است. کمربند ریلی از محصولات جذاب و پر مخاطب این شرکت است که سگک‌های زیبا و با دوام، از ویژگی‌های بارز آن‌ها محسوب می‌شود. کمربند ریلی آرتان در بسته‌بندی مناسب و با ضمانت یک ساله در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *