راهنمای نگهداری چرم در آب و هوای گوناگون

ایران کشوری با تنوع آب و هوایی فراوان است. نگهداری از چرم در آب و هوای مختلف تفاوت دارد. برای مثال هوای گرم و خشک، آب و هوای غالب بخش زیادی از کشور به شمار می‌رود. قرار دادن چرم در شرایط دمایی نامناسب، آن را دچار پوسیدگی، سفت شدن، تغییر رنگ و بسیاری آسیب‌های دیگر می‌کند. به همین دلیل حفظ درست چرم از اهمیت بالایی برخوردار است. محصولات فروشگاه چرم آرتان در کارگاه تولیدی این مجموعه تهیه و تولید می‌شوند. این تولیدات از کیفیت و دوام بسیار بالایی برخوردارند. با نگهداری صحیح چرم، شما می‌توانید به مدت زیادی از آن‌ها استفاده نمایید.

اشتباهات رایج نگهداری چرم در تابستان

استان‌هایی مانند بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و … جزو مناطق گرمسیری ایران هستند. برخی از اشتباهات رایج نگهداری چرم در تابستان یا در این شرایط هوایی عبارتند از:

  • قرار دادن چرم در معرض نور خورشید

نور مستقیم خورشید باعث رنگ پریدگی و خشکی سطح چرم می‌شود. در مناطق گرمسیری تابش نور خورشید بسیار شدید است. پس در صورت نیاز به قرار دادن چرم در فضای باز، از سایه بان یا چتر استفاده کنید.

  • نگهداری در مکان گرم و مرطوب

رطوبت زیاد موجب ایجاد کپک و پوسیدگی چرم می‌شود. مکان‌های خشک و خنک، بهترین مکان برای نگهداری از چرم در آب و هوای مختلف هستند.

  • عدم استفاده از مرطوب کننده

در تابستان، چرم مستعد خشک شدن و ترک خوردن است. مرطوب کننده‌های مخصوص چرم از این امر جلوگیری می‌کنند. این محصولات باعث حفظ رطوبت و انعطاف پذیری چرم می‌شوند.

  • نگهداری در کیسه پلاستیکی

کیسه‌های پلاستیکی از گردش و تهویه هوا جلوگیری می‌کنند. درنتیجه می‌توانند باعث ایجاد بوی بد و کپک روی چرم شوند. چرم را در جعبه مقوایی یا کیسه پارچه ای نگهداری کنید. همچنین می‌توانید در جعبه، ساشه‌های سیلیکاژل یا رطوبت گیر قرار دهید.

نگهداری از چرم در آب و هوای سرد و مرطوب

استان‌هایی نظیر اردبیل، کردستان، لرستان و … سردسیر و دارای زمستان‌هایی سرد هستند. با رعایت نکات زیر شما می‌توانید لوازم چرمیتان را به راحتی در زمستان نگهداری نمایید.

  • توجه به خشکی سطح چرم

سرمای زیاد موجب ترک خوردگی و خشکی سطح چرم می‌شود. به همین دلیل بهتر است از نرم کننده‌های چرم استفاده کنید. نرم کننده‌ها به صورت روغن و یا اسپری در بازار عرضه می‌شوند. برخی از آن‌ها خواص محافظت کننده نیز دارند.

  • عدم قرار دادن چرم در معرض رطوبت

در مناطق سردسیر و فصول سرما و یخبندان، چرم در معرض رطوبت زیاد قرار می‌گیرد. برای جلوگیری از نفوذ رطوبت زیاد به آن، از ضدآب کننده‌ها استفاده کنید. ضد آب کننده چرم مانند واکس و اسپری، در این موارد کاربرد فراوانی دارند. بهتر است قبل از آغاز فصل سرما و زمستان از آن‌ها روی چرم خود استفاده نمایید.

  • نگهداری چرم دور از وسایل گرمایشی

در فصول سرد از وسایل گرمایشی مانند شومینه، بخاری و … استفاده فراوانی می‌شود. بنابراین از قرار دادن لوازم چرمی نزدیک گرما خودداری کنید. زیرا باعث خشکی، تغییر شکل و ترک خوردگی چرم می شود. بنابراین فاصله حداقل 40 سانتی‌متری چرم از منابع گرمایشی باید رعایت شود.

  • اجتناب از تغییرات ناگهانی دما

جابجایی سریع چرم از محیط سرد به گرم یا بالعکس به چرم آسیب می‌زند. کشیدگی و تغییر شکل چرم از نتایج تغییرات ناگهانی دما هستند. به چرم اجازه تطبیق تدریجی با تغییرات دما را بدهید. به این ترتیب لطافت و انعطاف چرم بیشتر حفظ می‌شود.

نکات کلی نگهداری چرم

  • دمای مناسب نگهداری چرم

بهترین دما برای نگهداری چرم بین 18 تا 24 درجه سانتیگراد است. چرم در این دما رطوبت خود را حفظ می‌کند. درنتیجه نرم و منعطف باقی می‌ماند.

  • رطوبت موردنیاز چرم

حداکثر رطوبت محل نگهداری چرم نباید بیشتر از 45 تا 55 درصد باشد. رطوبت بالا به لایه‌های متخلخل چرم نفوذ می‌کند. عدم رسیدگی سریع در این موارد باعث آسیب دائمی به چرم می‌شود.

  • آویزان نکردن چرم

این مورد معمولا در لباس‌های چرمی، کمربند یا بند کیف‌های دوشی دیده می‌شود. آویزان کردن طولانی مدت چرم می‌تواند باعث کشش، تغییر شکل یا خم شدن آن شود. بنابراین چرم را به صورت صاف نگهداری کنید.

  • عدم مجاورت با مواد شیمیایی

الکل، استون، بنزین یا ترکیبات شیمیایی قوی به چرم آسیب می‌زنند. این مواد الیاف چرم را در معرض کشیدگی و تخریب قرار می‌دهند. درنتیجه باعث تغییر جدی در ساختار و رنگ چرم می‌شوند.

  • تمیز کردن منظم چرم

گرد و غبار و آلودگی به مرور زمان بر زیبایی و دوام چرم اثر می‌گذارند. جهت جلوگیری از این موارد، چرم را به طور مرتب تمیز کنید. برای این کار از یک پارچه نرم و کمی مرطوب استفاده کنید. پارچه را به آرامی روی سطح چرم بکشید. در نهایت آن را با دستمال دیگری به آرامی خشک کنید.

سوالات متداول

  • آیا می‌توان از شوینده‌های خانگی برای چرم استفاده کرد؟

خیر. PH این شوینده‌ها می‌تواند باعث آسیب به چرم شود. برای این کار باید از تمیز کننده‌های چرم طبیعی استفاده کنید.

  • اشکالی ندارد که کیف چرمی من خیس شود؟

چرم طبیعی دارای مقاومت نسبی در مقابل رطوبت است. اما از نگهداری مداوم یا طولانی چرم با آب اجتناب کنید. اگر چرم خیس شد سریعا آن را با یک پارچه تمیز و نرم کاملا خشک نمایید.

  • آیا می‌توانم از روغن‌های طبیعی برای مرطوب کردن چرم استفاده کنم؟

برخی روغن‌های طبیعی می‌توانند برای مرطوب کردن چرم مفید باشند. اما در استفاده از آن‌ها باید دقت کنید. زیرا می‌توانند باعث ایجاد لک و چرب شدن چرم شوند.

جمع بندی

محصولات چرمی متناسب با آب و هوای مختلف، نیاز به مراقبت متفاوتی دارند. در این مقاله به اشتباهات رایج و سوالات متداول نگهداری چرم پرداختیم. همچنین راهکارهای نگهداری از چرم در آب و هوای مختلف را بررسی کردیم. با دانستن این نکات می‌توانید خرید بهتری را تجربه کنید. محصولات چرم آرتان از مرغوب ترین چرم گاوی تهیه و تولید می‌شوند. تمام تولیدات چرم آرتان دارای گارانتی یک ساله هستند. ارسال فوری و رایگان، قیمت عالی، بسته بندی شکیل، مشاوره و پشتیبانی از دیگر مزایای خرید از فروشگاه چرم آرتان می‌باشند. پس همین حالا سفارش دهید تا دوام و زیبایی چرم طبیعی را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *