نگهداری از چرم

نگهداری از چرم همواره از مهمترین موضوعاتی است که طرفداران استفاده از اینگونه اجناس را به خود مشغول کرده است. اگر تا پایان این مطلب همراه ما باشید نکاتی مفید و کاربردی برای نگهداری از چرم را برای شما خواهیم گفت تا دیگر نگران از بین رفتن پوشاک و البسه چرمی خود نباشید. پوشاک و اجناس چرم همانگونه که از نام آن پیداست از ماده اولیه چرم که انواع مختلفی دارد تولید شده که ضمن زیبایی و درخشندگی، قیمت بالایی نیز دارد. بنابراین نگهداری از آن یعنی صرفه‌جویی در هزینه‌ها. بنابراین اگر به نکات نگهداری از چرم دقت نکنید در این صورت به آسانی درخشندگی آنها از بین می‌رود.

اجناس تهیه شده از چرم معمولا طول عمر بالایی دارند و شما با دانستن اصول نگهداری از آنها می‌توانید این طول عمر را بیشتر کنید. اگر لکه‌های خیلی بزرگ و عمیقی روی اشیا چرمی شما افتاده است، نباید به هر شیوه‌ی ممکنی اقدام به پاک کردن لکه کرد، ممکن است همان لکه با مقداری مایع سفیدکننده روی لباس‌های پارچه‌ای از بین برود. اما هرگز چنین کاری را درباره کیف و کفش و پوشاک چرمی خود انجام ندهید؛ چرا که پاک کردن چنین لکه‌هایی به روش فوق می‌تواند به طور جدی به چرم آسیب بزند پس در این حالت توصیه می‌شود از مواد قلیایی استفاده نکنید، اگر می‌توانید از لکه چشم پوشی کنید بی‌شک بهترین گزینه ممکن همین است اما اگر لکه خیلی واضح و مشخص است بهتر است از مواد مخصوص چرم استفاده کنید.

 

نگهداری از چرم

نگهداری از چرم در شرایط آب و هوایی مختلف

در شرایط آب و هوایی مختلف نگهداری از چرم بسیار متفاوت است. شما باید چنین شرایطی را به خوبی بدانید تا کیفیت اشیا چرمی خود را حفظ کنید. از واکس‌های معمولی استفاده نکنید زیرا این واکس‌ها به مرور زمان باعث می‌شود که محصول چرمی شما دچار خوردگی و پوسیدگی شود. چنین واکس‌های چرمی را به راحتی می‌توانید از فروشگاه‌ها دریافت کنید؛ در مناطق گرمسیری نیز که آفتاب بسیاری در طول روز می‌تابد، از قرار دادن اشیا چرمی در برابر نور مستقیم خورشید به طور بلندمدت خودداری کنید زیرا این مورد موجب می‌شود به مرور زمان چرم بیش از حد گرم و بافت آن دچار آسیب شود.

در اصول نگهداری از چرم به ویژه به گردگیری آن باید توجه ویژه داشت حتما به صورت دوره‌ای گرد و خاک‌های نشسته بر روی چرم باید تمیز شود، این امر بسیار مهم و موثر است. اگر لکه‌ای بر روی چرم در اثر ریخته شدن ماده‌ای ایجاد شد ابتدا توصیه می‌شود که آن را با دستمال خشک پاک کنید، اگر لکه‌ی از بین نرفت در این صورت با آب و صابون و اسفنج به آرامی لکه را پاک کنید و سپس آن را با دستمال خشک کنید؛ در نظر داشته باشید هنگام پاک کردن آن فشار زیادی به آن وارد نکنید و به آرامی سعی کنید لکه را پاک کنید.

حفظ دائمی درخشندگی چرم

برای حفظ دائمی درخشندگی چرم نکات ویژه‌ای وجود دارد که رعایت کردن آنها سبب می‌شود درخشندگی چرم در مدت زمان طولانی از بین نرود، جلوه و زیبایی چرم به برق و درخشندگی آن است. بنابراین توجه به نکاتی که باعث حفظ این درخشندگی می‌شود بسیار مهم است. هیچگاه چرم را در پلاستیک قرار ندهید زیرا این امر موجب ایجاد رطوبت در اطراف چرم شده و رطوبت بعد از مدتی منجر به کپک زدن چرم می‌شود که در نتیجه درخشندگی چرم کاهش یافته و حتی بعد از مدتی باعث پوسیدگی محصول چرمی شما خواهد شد.

نگهداری از چرم

نکته دیگر اینکه از اسپری کردن عطر و مواد خوشبوکننده روی لباس‌های چرمی خود نیز جدا خودداری کنید زیرا برخی از این فرآورده‌ها به آسانی در چرم حل می‌شوند و به طور جدی درخشندگی آن را تحت کنترل قرار می‌دهند. در نگهداری از چرم همچنین به طور جدی توصیه می‌شود که اشیا چرمی خود را شب هنگام واکس بزنید و آن را در مکانی ویژه قرار دهید که گرد و غبار بر روی آن جمع نشود.  اگر در روز آن را واکس بزنید و سپس به بیرون از منزل بروید در این صورت به آسانی گرد و خاک بر روی آن جمع شده و واکس روی چرم گرد و غبار را به خود جذب می‌کند.

این امر موجب تیره و کدر شدن چرم می‌شود و به شدت درخشندگی آن را کاهش می‌دهد. آفتاب مستقیم موجب می‌شود که با گذر زمان چرم درخشندگی خود را از دست دهید به همین دلیل در منزل نیز آنها را در مکانی نگهداری کنید که از گرد و خاک و نور مستقیم آفتاب دور باشند.

نگهداری، تمیزکاری و مراقبت

برای چرم میتوانید یک محلول پاک کننده خانگی بسازید.
  • یک پیمانه آب ولرم (حدوداً250 سی سی)
  • یک قاشق مربا خوری شامپوبچه
  • 2 تا 3 قطره سرکه سفید

اسفنج نرم را به کف محلول ساخته شده آغشته نمائید سپس آن را آبگیری کنید. کف جذب شده را بر روی لباس فشار دهید و سپس دستی ملایم بر روی آن بکشید. سپس با پارچه ای نرم رطوبت ایجاد شده را جذب کنید و سطح محصول را خشک نمائید. در آخر، محصول خود را در مجاورت دمای هوای 25 تا 35 درجه قرار دهید.

توجه: قبل از استفاده از مواد پاک کننده و نگهدارنده چرم در سطوح آشکار چرم، باید ابتدا این مواد در محل هایی از محصول که در معرض دید نیست امتحان شود.

نکاتی برای مراقبت‌های دائمی چرم

نگهداری از چرم

اگر می‌خواهید محصول چرمی شما همیشه سالم و خوش فرم بماند به چند نکته توجه کنید:

اول اینکه اگر قصد استفاده مداوم از محصول چرمی خود را ندارید حتما داخل آن را با روزنامه پر کنید تا فرم آن از بین نرود این مورد به خصوص درباره محصولاتی همچون کیف و کفش اهمیت بیشتری دارد.

دوم به یاد داشته باشید پوشاک یا کیف چرمی خود را زمانی که داخل کمد قرار می‌دهید هرگز تا نکنید، به عنوان مثال اگر پالتوی چرمی دارید آن را به وسیله یک چوب‌ لباسی داخل کمد به صورت ایستاده قرار دهید تا همیشه فرم خود را حفظ کند و جای تاخوردگی روی آن نماند.

سوم در نگهداری از چرم به طور ویژه باید اینگونه اشیاء را از وسایل تیز و برنده دور نگه دارید. خراشی که در اثر برخورد اینگونه وسایل بر روی چرم ایجاد می‌شود دیگر قابل جبران نیست و همچنین لکه‌ای که از جوهر خودکار بر روی چرم ایجاد می‌شود تحت هیچ شرایطی از بین نمی‌رود. به همین دلیل در نگهداری از چرم همواره توصیه می‌شود که چرم‌ها باید دور از اینگونه وسایل نگهداری شود.

چهارم برای پاک کردن لکه‌ها و رنگ‌ها بر روی چرم از هرگونه حلال استفاده نکنید. سعی کنید که در این مواقع برای انتخاب نوع حلال از افراد متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید به ویژه فروشگاه‌هایی که اینگونه اشیاء را می‌فروشند حتما می‌توانند به شما کمک کنند.

پنجم توجه کنید که دمای مطلوب برای نگهداری اشیا چرمی بین ۲۵ تا ۳۰ درجه است. نکته آخر اینکه هرگز برای شستن محصولات چرمی خود از ماشین لباسشویی استفاده نکنید.

پایان

نگهداری از چرم موضوع بسیار با اهمیتی است، چرا که بابت خرید محصولات چرمی معمولا وقت و هزینه‌ی بسیاری صرف می‌شود. شما با خرید محصولات چرمی از چرم آرتان می‌توانید با خیال راحت و به مدت طولانی از محصولات استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *