تعیین سایز کمربند از جمله مشکلاتی است که افراد موقع خرید کمربندها با آن روبه رو هستند. امروز خریدهای آنلاین رواج بسیاری یافته و دانستن سایز موضوعی بسیار مهم تلقی می‌شود. در مورد خرید کمربند هم به همین شکل است. این مطلب به شما کمک می‌کند تا به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین مناسب‌ترین سایز کمربند را مشخص و آن را خریداری کنید. اما قبل از آن چند سئوال مطرح می‌شود.

آیا سایز کمربند مناسب برای شما همان سایزی است که بر اساس آن شلوار می‌خرید؟ اگر برای خرید حضوری کمربند بروید چطور سایز مناسب کمربند را تعیین می‌کنید؟ در شرایطی که می‌خواهید برای خودتان یا فرد دیگری به‌ صورت آنلاین کمربند بخرید بر چه اساسی مناسب‌ترین سایز کمربند را از میان گزینه‌های موجود انتخاب می‌کنید؟ برای پاسخگویی به این سئوالات با این مقاله همراه باشید.

کمربند چیست؟

کمربند نوار باریک و انعطاف پذیری از جنس چرم، پلاستیک و لاستیک است که به دور کمر بسته می‌شود. وظیفه اصلی کمربند نگه داشتن شلوار و سایر لباس‌ها به شکل شکیل و رسمی است. کمربند تاریخی بسیار قدیمی دارد که در گذشته به شکل و رسم فعلی آن نبوده است.

سایز کمربند چطور تعیین می‌شود؟

خرید کمربند مردانه

نحوه تعیین سایز کمربند موضوع بسیار مهم و اساسی است. معمولا کمربندهای چرم دارای 5سوراخ هستند که سایز کمربند از نقطه اتصال بند کمربند به حلقه سگک تا سوراخ سوم اندازه‌گیری و تعیین می‌شود. انتخاب سوراخ سوم برای این موضوع است که فرد بتواند کمربند را در صورت نیاز تنگ تر و یا گشادتر ببندد و نیازی به ایجاد سوراخ جدیدی نباشد.

آقایان بهتر است که سایز کمربند را دقیقا مطابق با سایز شلوار انتخاب نکنند و یک سایز بزرگتر را در نظر بگیرند. این موضوع به دو دلیل است:

1)به طور معمول مردان چند سانت از پائین پیراهن خود را درون شلوارشان می‌گذارند، بنابراین باید سایز کمربند را کمی بلندتر از سایز کمر در نظر بگیرند تا از فشار و چین‌خوردگی بیش از حد پیراهن درون شلوار جلوگیری کنند.

2)همه شلوارها ضخامت یکسان ندارند؛ بنابراین باید حداقل 1 اینچ یا 2.5 سانتی‌متر از سایز کمر بزرگ‌تر باشد تا کمربند با شلوارهای مختلف، از جین گرفته تا پارچه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

تعیین اندازه کمر برای انتخاب سایز کمربند

3 روش برای اندازه گیری کمر وجود دارد که عبارتند از:

  • اندازه‌گیری دور کمر یا ناحیه بالایی باسن با متر
  • اندازه‌گیری کمربندی که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید
  • اندازه‌گیری دور کمر یک شلوار

 اندازه‌گیری دور کمر با متر

اندازه گیری دور کمر با استفاده از متر به عنوان دقیق‌ترین راه تعیین سایز مناسب کمربند نام برده شده است. برای تعیین سایز کمربند مردانه به این شیوه باید:

  1. یک شلوار مناسب و اندازه خود را بپوشید. شلوار انتخاب شده باید از نظر سایز متناسب با شلواری باشد که قرار است برای آن کمربند بخرید.
  2. یک متر را برداشته و آن را مانند کمربند به دور کمر خود ببندید. دقت کنید متر باید درست مانند کمربند از حلقه‌ها یا بندینک‌های روی شلوار عبور داده شود.
  3. متر را دقیقاً روی کمر یا کمی بالاتر از باسن خود نگه دارید. یعنی درست جایی که می‌خواهید کمربند را روی کمر خود ببندید.
  4. به‌اندازهای که روی متر می‌بینید باید حداقل 2.5 سانتی‌متر اضافه کنید. این اندازه مناسب کمربندی است که باید خریداری کنید و می‌توانید اطمینان داشته باشید.

 اندازه‌گیری کمربندی که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید

راحت‌ترین راه برای تشخیص سایز کمربند مناسب اندازه گرفتن کمربندی است که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید و سایز مناسبی دارد. برای این کار کافی است:

  • ابتدا کمربند خود را روی یک سطح کاملاً صاف قرار دهید. مطمئن شوید که سگک کمربند تا نخورده باشد یا کمربند تاب نداشته باشد.
  • باید کمربند را طوری روی سطح صاف قرار دهید که سگک آن سمت چپ شما باشد.
  • با متر از ناحیه اتصال بند به سگک تا سوراخ سوم را اندازه بگیرید. البته ملاک همان سوراخی است که معمولا برای بستن کمربند از آن استفاده می‌کنید.
  • بهتر است کمربندی بخرید که از اندازه به دست آمده با این شیوه به اندازه 2.5 سانتی‌متر بزرگ‌تر باشد.

اندازه گیری کمربند مردانه

اندازه‌گیری دور کمر شلوار

این شیوه اندازه‌گیری دور کمر چندان دقیق نیست. چون شلوارها در اثر مرور زمان و استفاده مکرر کمی تغییر سایز می‌دهند و معمولا سایز بزرگتری پیدا می‌کنند. اما برای انتخاب سایز کمربند زنانه یا خرید کمربند برای فردی به جز خودتان می‌توانید از این شیوه سایزگیری هم استفاده کنید.

  • متر را دور کمر شلوار بپیچید. متر باید درست مانند کمربند از بندینک‌های روی شلوار عبور داده شود.
  • به عدد به دست آمده 2.5 سانتی‌متر اضافه کنید و کمربندی با این سایز بخرید.

یک نکته: پیش از آن که به سراغ اندازه‌ها بروید باید این نکته را مد نظر داشته باشید که همه برندهای تولید کننده کمربند محصولات خود را بر اساس یک استاندارد مشخص تولید و سایزبندی نمی‌کنند؛ بنابراین در هنگام خرید توجه کنید که برندی که قرار است از آن کمربند بخرید بر چه اساسی کمربندهای خود را سایزبندی کرده است؟

به طور مثال معمولا کمربندهای مردانه در اندازه‌های 105، 110، 115، 120، 125 و 130 سانتی‌متری تولید می‌شوند. شما باید بر اساس سایز کمر خود مناسب‌ترین سایز کمربند چرمی را از این برند انتخاب و خریداری کنید.

کمربند فری سایز چیست؟

پیشنهاد دیگری که برای شما داریم، استفاده از کمربندهایی است که با هر سایزی متناسب است. این پیشنهاد خرید کمربند فری سایز است که با هر شلواری می‌توان آن را استفاده کرد.

برای این‌که دقیقاً بدانید کمربند فری سایز چیست؟ باید یک نوار یا تسمه کشسان را در نظر بگیرید که در دو طرف آن دکمه وجود دارد. این نوار از بندینک یا پل‌های شلوار عبور کرده و شلوار را روی کمر تنظیم می‌کند. سپس دکمه‌های آن در دو بندینک جلویی شلوار از سمت چپ و راست به بدنه تسمه بسته شده و کمربند را کاملاً ثابت و بدون حرکت می‌کنند. این کمربند مزایای بسیاری دارد که در ادامه می‌خوانیم.

مزایای استفاده از کمربند فری سایز چیست؟

کمربند فری سایز

  • کمربندهای فری سایز برای کسانیکه سایز بسیار کوچکی دارند، بسیار مناسب است چون استفاده از کمربندهای معمولی سبب می‌شود لباس آن‌ها دچار چین‌خوردگی شود که ظاهر زیبایی نخواهد داشت.
  • در سایزهای بزرگ هم معمولا کمربندهای متناسب کمتر پیدا می‌شود و کمربندهای فری سایز می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای آن‌ها باشد.
  • با استفاده از کمربندهای فری سایز، سگک کمربند در ناحیه شکم مزاحم شما نیست و براحتی می‌توانید خم و راست شوید.
  • باز و بسته کردن این کمربندها بسیار ساده و سریع است و نیاز به کار خاصی ندارد.
  • کمربندهای فری سایز سگک و برامدگی خاصی ندارد و برای لباس شکیل تر است.
  • چون تسمه کمربندهای فری سایز مدام باز و بسته نمی‌شود و در تماس با سگک آسیب نمی‌بیند، معمولا هم خراب نمی‌شوند و عمر بالایی دارند.
  • این نکته را نیز از یاد نبرید که اندازه بند کمربند را می‌توان کوچک‌تر کرد. اما بهتر است که برای کوتاه کردن آن به مغازه‌های چرم فروشی و یا کفاشی‌ها مراجعه کنید.

نحوه کوتاه کردن کمربند

اگر کمربندی خریده اید و متوجه شدید برای شما بزرگ است، می‌توانید با روش زیر کمربند خود را کوتاه کنید.

  • پیچ پشت کمربند را باز کنید.
  • سگک را از کمربند جدا نمایید.
  • اندازه کمربند را با دور کمر خودتان اندازه بگیرید و اضافه آن را ببرید.
  • قسمتی که بریده اید را بر روی کمربند قرار داده، محلی را برای سوراخ کردن مشخص و سوراخ نمایید.
  • در انتها سگگ را در جای خود ببندید.

در پایان لازم به ذکر است که چرم آرتان در زمینه کمربندهای چرمی مردانه تنوع بسیار زیادی دارد و انواع مختلف کمربند ریلی چرم، کمربند چرم، کمربند شکاف دار و کمربند بافت را در بین محصولات خود دارد. بنابراین می‌توانید به فروشگاه آرتان مراجعه کنید و از خرید خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *