جا باز کردن کفش چرم تا به حال برای شما هم دشواری‌هایی داشته است؟ معمولا کفش‌هایی که از جنس چرم هستد، جا باز می‌کنند و پس از مدتی که از آن‌ها استفاده می‌کنیم، کمی گشادتر خواهد شد. در مورد کفش‌های با جنس مصنوعی و یا ترکیبی به این شکل نخواهد بود و موقع خرید خریدن این کفش‌ها باید دقت کنید تا اندازه باشند چراکه این کفش‌ها جای چندانی باز نمی‌کنند. در مورد کفش‌های پارچه ای هم در صورتیکه جا باز کند، به بافت‌های آن آسیب وارد می‌شود. معمولا کفش‌های کشباف نیز براحتی جا باز می‌کنند و مشکلی نیست.

چرم‌هایی که از نظر ساختاری باهم متفاوت هستند، ممکن است کمتر و یا بیشتر انعطاف پذیر باشند. مثلا چرم گاو با چرم‌های گیاهی از این نظر متفاوت است. لازم به ذکر است که کفش‌ها در قسمت پهنا جا باز می‌کنند و در قسمت طول کفش اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. بنابراین کفش‌هایی که در قسمت کناره به پای شما فشار وارد می‌کند بیشتر جا باز می‌کنند تا کفش‌هایی که نوک انگشتان شما را آزار می‌دهد.

کفش چرم به مروز زمان جا باز می‌کند اما شاید تمایل داشته باشید به روند افزایش سایز کفش چرمتان سرعت ببخشید و سریع تر از کفش خود استفاده کنید. در این مقاله سعی کرده ایم به این سوال اساسی پاسخ بدهیم ” آیا کفش چرم جا باز می‌کند ؟ چگونه؟!

 

آیا امکان دارد کفش چرم جا باز کند ؟ راهکارهای گشاد کردن کفش چرم

جواب به سوال ” آیا کفش چرم جا باز می‌کند ” بله است اما چگونه؟ در ادامه هشت راهکار برای تسریع در جا باز کردن کفش چرم زنانه و مردانه برای شما آورده ایم که هرکدام از آن‌ها کارساز هستند.

جا باز کردن کفش چرم 

جا باز کردن کفش چرم

 

راهکار اول : جا باز کردن کفش چرم با استفاده از روش انجماد

برای این کار لازم است تا یک نایلون آب را در داخل کفش چرم خود قرار داده و پس از قرار دادن کفش در یک نایلون تمیز، آن را در داخل فریزر قرار دهید تا آب موجود در نایلون یخ بزند. پس از یخ زدن آب، حجم آن در داخل کفش زیاد شده و سبب میشود تا کفش تا حد امکان بزرگتر و گشادتر شود. هنگام قرار دادن کفش چرم در فریزر به آن فشاری وارد نکنید و در سطح صافی قرار دهید.

بعد از گذشت یک شبانه روز و زمانی که اطمینان حاصل کردید که آب، منجمد شده است، می‌توانید کفش را خارج کنید و اجازه دهید تا یخ ذوب شود. سپس می‌توانید کیسه را از داخل کفش خارج کنید. بعد از آن می‌توانید کفش را امتحان کنید و در صورتی که هنوز تنگ بود بار دیگر این روش را امتحان کنید. به شما توصیه می‌کنیم تا این روش را در مورد کفش‌های گرانقیمت امتحان نکنید چراکه ممکن است فرم خود را تاحدی از دست بدهد.

 

راهکار دوم : استفاده از قالب افزایش سایز کفش چرم

این روشی است که اکثر کفاش‌ها از آن استفاده می‌کنند اگر چه کمی‌ زمانبر است. آن‌ها ابتدا قالبی بزرگتر را انتخاب می‌کنند و درون کفش قرار می‌دهند و پس از مدتی آن را برمی‌دارند.

همچنین برخی از کفاش‌ها قالب‌های خاصی دارند که فشار و حرارت را با هم به کفش وارد می‌کند و این روش معمولا کفش‌ها را برایتان گشاد می‌کند بدون اینکه به کفش آسیبی برساند. راحتی و اطمینان موجود در این روش می‌تواند انتخاب مناسبی برای گشاد کردن کفش‌ها مخصوصا کفش‌های گران قیمت باشد.

قالب‌های کفاشی معمولا شکل پا را دارند و جنس‌های متفاوتی مثل چوبی، فلزی و پلاستیکی هستند. این قالب‌ها در پای راست و چپ قرار می‌گیرند و با استفاده از پیچ‌های مخصوص آن می‌توان طول و یا عرض آن را تنظیم کرد.

راهکار سوم: جا باز کردن کفش چرم با کاندیشر

کاندیشر هم از جمله لوازمی است که برای جا باز کردن کفش مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاندیشر به شکل مایع و یا دستمال‌های مخصوص در بازار پیدا می‌شود. شما باید کاندیشر را به سطح کفش مالیده و پس از دو ساعت آن را پاک نمایید. استفاده از اسپری یا روغن مخصوص در حالی که کفش در قالب قرار دارد، می‌تواند روند گشاد شدن کفش را یکنواخت و سرعت آن را افزایش دهد.

راهکار چهارم : جوراب ضخیم و حرارت (تنها کفش‌های چرمی)

جا باز کردن کفش چرم 

جا باز کردن کفش چرم

روش بعدی استفاده از حرارت و منبسط کردن کفش چرم است. برای این کار باید از سشوار استفاده کنید. شما در ابتدا یک جفت جوراب کلفت را پوشیده و سپس سشوار را روی کفش روشن می‌کنید و تا گرم شدن آن را نگه می‌دارید. سپس پاها را در درون کفش حرکت بدهید تا حالت خود را بگیرد و سپس با آن راه بروید. شما باید این کار را تا سرد شدن کامل کفش ادامه دهید. این کار باعث می‌شود تا کفش فرم مناسب با پای شما را به خود بگیرد.

راهکار پنجم : استفاده از جو برای جا باز کردن کفش چرم

راهکار بعدی استفاده از جو و یا هر دانه‌ی دیگری است که با اضافه کردن آب به آن‌ها، متورم و حجیم می‌شود. شما برای اینکار کفش خود را از دانه‌های جو پر می‌کنید و روی آن آب می‌ریزید. بعد از گذشت یک شب این دانه‌ها بزرگ می‌شوند و سپس باعث می‌شود تا حجم کفش را افزایش دهد. بعد از مدتی به کفش‌ها اجازه دهید تا خشک شود و آن را امتحان کنید.

راهکار ششم : استفاده از روزنامه مرطوب

روزنامه خیس را مچاله کنید و با فشار درون کفش‌ها قرار دهید. تا جای ممکن کفش‌ها را با روزنامه خیس پر کنید تا کاملا در کفش فیت شوند. مراقب باشید قرار دادن بیش از حد روزنامه کفش را از شکل نرمالش خارج نکند. در این صورت بهتر از روزنامه‌های اضافی را خارج کنید. کفش باید ظاهر خودش را در عین حالی که از روزنامه فشرده پر شده است حفظ کند.

شما می‌توانید روزنامه خیس و یا مرطوب را در داخل کفش قرار داده و آن‌ها را محکم فشار دهید تا کل کفش را پر کنند. البته نباید کفش را از حالت عادی خودش خارج کنید. در این حالت هم می‌توانید کفش را مجدد در فریزر قرار دهید و هم می‌توانید یک روز صبر کنید تا روزنامه‌ها کاملا خشک شود و بعد آن را از کفش خارج کنید.

راهکار هفتم : گشاد کردن کفش تنگ با استفاده از سیب زمینی

قرار دادن یک سیب زمینی بزرگ در داخل کفش هم می‌تواند به شما کمک کند تا کفش تنگ شما کمی‌ جا باز کند. بهتر است اجازه دهید تا سیب زمینی یک شبانه روز در کفش شما باقی بماند. سیب زمینی باعث می‌شود تا بوی بد کفش شما هم برطرف شود.

جا باز کردن کفش چرم 

جا باز کردن کفش چرم

راهکار هشتم : الکل ايزوپروپيل (الکل مالشی)

به عنوان آخرین راهکار می‌توانید از الکل استفاده کنید. شما باید در درون یک بطری اسپری آبپاش را از آب و الکل به میزان مساوی پر کنید. حتی می‌توانید الکل را به شکل مستقیم به روی قسمت‌های تنگ کفش خود بمالید. برخی دیگر هم یک جوراب آغشته به آب و الکل را به پا کرده و صبر می‌کنند تا الکل کاملا خشک شود. این روش را می‌توانید در صورت نیاز تکرار کنید.

نکته‌ها

  • گشاد کردن کفش‌ها با این روش ممکن است چند روز طول بکشد. می‌توانید در طول این چند روز کفش‌ها را به پا کنید تا از میزان مناسب گشاد شدن کفش‌ها مطمئن شوید.ممکن است کفش بیش از اندازه نیاز، گشاد شود.
  • در بعضی قالب‌های کفش، زائده‌هایی درون حفره‌های موجود روی قالب قرار می‌گیرد تا بتوان کفش را به طور موضعی تنها در یک ناحیه گشاد کرد. به این قسمت‌ها هم توجه کنید.
  • بیش از آنکه به فکر کفش‌های خود باشید، به فکر پاهایتان باشید. تنگی کفش می‌تواند باعث تاول، پینه بستن و ورم پاها شود و حتی انگشتان پا را از فرم خارج کند. پس سعی کنید از خریدن کفش‌های تنگ اجتناب کنید.
  • کفش‌های چرمی را در روش‌هایی که در آن‌ها از آب و حرارت استفاده می‌شود باید بعد از اتمام واکس بزنید تا نرمی چرم حفظ شود اگر در روش خاصی باید از جوراب استفاده شود بهتر است از جوراب‌های قدیمی استفاده کنید چون ممکن است در اثر رطوبت و تماس با کفش رنگ بگیرند.
  • کفش‌هایی که برای چسباندن قطعات مختلف آن تماما از چسب استفاده شده است ممکن است در اثر حرارت از هم باز شوند و کفش نیاز به تعمیر داشته باشد. کفش‌هایی که از جنس مواد پلاستیکی، پی وی سی و از این دست را حرارت ندهید. علاوه بر این که حرارت ممکن است کفش را از شکل نرمالش خارج کند، می‌تواند باعث ایجاد گازهای سمی شود.
  • در پایان به شما توصیه می‌کنیم تا با استفاده از محصولات چرمی آرتان با خیال راحت خرید کنید و از خرید خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *