چرم مصنوعی و طبیعی را چگونه از هم تشخیص دهیم؟

امروز با آنکه کیفیت چرم مصنوعی به مراتب افزایش یافته است، اما، همچنان می‌توان شاهد تمایزات قابل توجهی میان اجناس چرم طبیعی و اجناس چرم مصنوعی بود. با این حال، گستره تولیدات چرم مصنوعی به قدری متنوع است که برخی از محصولات مرتبط با عناوین “چرم اصل” و “تولید شده از چرم اصل” به فروش می‌رسند. بنابراین، می‌توان گفت خرید و فروش چرم طبیعی به میدان اصطلاحات مبهم بازاریابان امروز بدیل گشته است که بعضا برای گمراه ساختن مصرف کنندگان استفاده می‌شود.

چرم مصنوعی و طبیعی

چرم مصنوعی و طبیعی

چگونه چرم مصنوعی و طبیعی را تشخیص دهیم؟

حال ما قصد داریم فهرستی از تمایزات قابل توجه میان اجناس اصل و مصنوعی ارائه بدهیم. زیرا بر این باوریم که تنها در این صورت قادر خواهید بود جنس اصل از فرع را بدون هیچ زحمتی تشخیص بدهید.

  • بوی چرم

محال است گذرتان به فروشگاه چرم فروشی بیافتد و متوجه رایحه انحصاری چرم طبیعی نشوید. در مقابل، مواد شیمیایی مورد استفاده در چرم مصنوعی باعث گردیده تا رایحه آن متمایل به مواد شیمیایی از جمله لاستیک باشد.

  • پشت چرم

چرم طبیعی از لایه‌ای پرزدار مستحکم برخوردار است. و این لایه عموما کل سطوح چرم را می‌پوشاند. این در حالی است که پشت چرم مصنوعی دارای پارچه‌ای بافت‌دار است.

  • بافت چرم

بافت چرم مصنوعی از نقوش تکراری برخوردار است. اما، چرم طبیعی دارای نقوش متنوع است. لازم به ذکر است که گاهی اوقات چرم طبیعی از ناهمواری‌های سطحی برخوردار بوده و این موضوع نشانگر ضخامت پوست حیوانات است.

چرم مصنوعی و طبیعی

چرم مصنوعی و طبیعی

  • از هم گسیختگی

بافت چرم طبیعی به مثابه جنس کنف است. استحکام چرم اصل به قدری است که نمی‌توان تارهای بافت آن را از هم گسیخت. با این حال، چرم مصنوعی از این بافت مستحکم برخوردار نیست.

  • انعطاف پذیری

کافی است چرم طبیعی را خم کنید تا متوجه قابلیت انعطاف‌پذیری بالای آن شوید. رنگ چرم طبیعی حین خم‌شدگی نیز تغییر می‌کند. در مقابل، چرم مصنوعی اندکی سفت بوده و از انعطاف‌پذیری کمتری برخوردار است.

  • جذب آب

اگر مقداری آب روی سطح چرم طبیعی بریزید، در خواهید یافت که جنس مطلوب مایع را جذب نموده و در عوض، چرم مصنوعی آن را پس می‌زند.

  • روشنایی

رنگ چرم مصنوعی روشن‌تر از چرم طبیعی بوده و به دلیل وجود برخی قسمت‌های مات از انعکاس نور خورشید کمتری برخوردار است.

  • گرمایش

از آنجا که چرم غیراصل دارای مواد شیمیایی است، در برابر گرمایش سریع تر می‌سوزد و رایحه ناخوشایندی از آن متصاعد می‌شود. اما چرم طبیعی حین سوختن دود سفید متصاعد می‌کند.

چرم مصنوعی و طبیعی ؛ کدام بهتر است؟

چرم مصنوعی و وطبیعی

چرم مصنوعی و طبیعی

اگر از حامیان حیوانات سوال بپرسید، قطعا به شما خواهند گفت که چرم مصنوعی بهتر از چرم طبیعی است. و با توجه به روند مسائل اخلاقی حمایت از حقوق حیوانات بسیاری از افراد تمایل دارند از منابع مصنوعی استفاده نمایند تا بیش از این شاهد آسیب رساندن به موجودات زنده نشوند.

با این حال، اگر از مسائل اخلاقی فاصله بگیریم و به اصول ظاهری و کیفی اجناس طبیعی و غیرطبیعی توجه کنیم، در خواهیم یافت که این دو نوع چرم از شباهت‌ها و تفاوت‌های ظاهری و کیفی برخوردار می‌باشند.

دوام و ماندگاری چرم طبیعی به یقین بالاتر بوده و این جنس در اثر گذشت زمان جلوه‌ای دو چندان می‌یابد. همچنین، لطافت چرم طبیعی پس از مدت مدید افزایش یافته و بر ارزش آن افزوده می‌شود. در مقابل، صنعت چرم مصنوعی به قدری دستخوش تغییرات شده که بسیاری از برندهای مطرح سعی بر تولید اجناس فوق‌العاده مرغوب نموده‌اند. اجناس نوین به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا در برابر بسیاری از آسیب‌های احتمالی اعم از پارگی، سوراخ شدن و… مقاوم باشند. من باب این موضوع می‌توان به نگهداری و تعمیرات آسان جنس چرم غیرطبیعی نوین نیز اشاره نمود.

با این حال، نگهداری چرم طبیعی به دلیل منشاء حیوانی چندان آسان نیست. این نوع چرم به دلیل جذب مایعات نباید مرطوب بماند و فورا باید از لکه‌ها پاک شود. علاوه بر این، هرگز نباید اجازه بدهید چرم طبیعی در معرض نور مستقیم خورشید باقی بماند. زیرا چربی‌های طبیعی آن خشک شده و در مرور زمان جلوه‌ای ناخوشایند می‌یابد.

تکنولوژی صنعت چرم غیرطبیعی مثل تهیه‌ی کفش چرم به قدری پیشرفت کرده است تا شما بتوانید با خیال آسوده جنستان را با محلول آب و صابون ملایم بشوئید و در موارد ضروری، از آب و محلول سفید کننده استفاده نمائید. در این راستا، با توجه به آنکه چرم مصنوعی منشاء حیوانی ندارد و از روغن‌های طبیعی برخوردار نیست، قادر خواهید بود آن را تا مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بدهید.

مزایا و معایب چرم مصنوعی

چرم مصنوعی و طبیعی

چرم مصنوعی و طبیعی

مزایای چرم مصنوعی عبارتند از:

مقرون به صرفه بودن

این مزیت قطعا جزء برترین مزایای خرید چرم غیرطبیعی است. و چرم غیراصل ارزان‌تر از چرم طبیعی است.

ظاهر یکنواخت

در حالی که سطح چرم طبیعی ممکن است ناهموار باشد، سطح چرم غیرطبیعی دارای ظاهری هموار و یکنواخت است.

مد روز

چرم غیرطبیعی متشکل از مواد ترکیبی مصنوعی است. بنابراین، ظاهر آن با قدرت بیشتری طی فرآیند تولید دستکاری می‌شود. یافتن شکل و شمایل دلخواه بدون آسیب رسیدن به مواد چرم از امکان بالاتری برخوردار بوده و نقوش آن به روزتر است.

حمایت از حیوانات

مهم‌ترین مزیت استفاده از چرم غیرطبیعی می‌تواند به مسئله اخلاقی حمایت از حیوانات بازگردد.

معایب چرم مصنوعی

معایب چرم مصنوعی عبارتند از:

عدم دوام

این موضوع می‌تواند به عدم نگهداری آسان و ترک خوردگی زودهنگام ختم شود.

عدم انعطاف‌پذیری

احتمال پارگی و سوراخ شدن چرم غیراصل بیشتر است.

کاهش جلوه ظاهری

چرم غیرطبیعی برخلاف چرم طبیعی با گذشت زمان ظاهر و جلوه خود را از دست می‌دهد.

نحوه شستشو و نگهداری چرم مصنوعی

چرم مصنوعی و طبیعی

چرم مصنوعی و طبیعی

نگهداری از چرم بنا به اجناس پلی‌ یورتان، وینیل و میکروفایبر متفاوت است. در اینجا با هم برخی نکات را مرور می‌کنیم:

چرم پلی یورتان

  • سطح چرم تان را با دستمال یا اسفنج خیس از آب گرم بشوئید.
  • در صورت نیاز، از صابون بدون عطر استفاده نمائید.
  • باقیمانده صابون را با دستمال نمدار پاک کنید.
  • بگذارید سطح چرم مصنوعی پلی یورتان خشک شود.

چرم وینیل

  • سطح چرم را با جاروبرقی تمیز کنید.
  • از اسپری پاک کننده سطوح وینیل استفاده نمائید.
  • از ابر نرم برای تمیز کردن اسپری کمک بگیرید.
  • حال، یک حوله بردارید و بقایای کثیفی را تمیز کنید.
  • در نهایت از اسپری محافظ سطوح وینیل استفاده نمائید.

چرم میکروفایبر

  • سطح چرم را با جاروبرقی از هرگونه گرد و غبار، پرز، موی حیوانات خانگی و… پاک کنید.
  • چرم مصنوعی میکروفایبر را از تابش نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.
  • اگر روی سطح چرم آب ریخت، آن را فورا با استفاده از پارچه بدون پرز پاک کنید.
  • لکه‌ها را فورا با آب گرم و صابون محلول بشوئید.
  • سطح را بلافاصله پس از پاک نمودن برس نرم بکشید.

چرم میکروفایبر را به طور منظم با استفاده از اسپری نگهداری مخصوص تمیز کنید.

سخن پایانی

چرم آرتان یک نمونه‌ی موفق در صنعت چرم‌سازی است و انتخاب را برای شما راحت کرده است. شما می‌توانید با مراجعه حضوری و یا از طریق خرید آنلاین از محصولات چرم این مجموعه مثل کیف چرم و یا کفش‌های چرم استفاده کنید. همچنین ست‌های هدیه چرم ارتان گزینه‌ی خوبی برای هدیه دادن به دوستان و یا خانواده‌ی محترم شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *