قدیمی‌ ترین کفش چرمی جهان در کجا پیدا شد؟

قدیمی‌ ترین کفش چرمی جهان در غاری در ارمنستان کشف شد و حیرت بسیاری از باستان شناسان را برانگیخت. حتما شما هم با اشیای باستانی که به طرز عجیبی سالم و خوب باقی مانده اند، آشنایی دارید. اشیایی قدیمی که بطور ناگهانی در غار و یا کوه‌ها پیدا شده اند و یا در جستجوهای باستان شناسان و در سرزمین‌هایی قدیمی کشف شده اند. این اشیاء بسیار زیبا و دیدنی به چشم می‌آیند و در ضمن نشان دهنده‌ی شیوه زندگی و نوع تفکر انسان‌های در زمان‌های گذشته هستند.

اما در مورد قدیمی‌ ترین کفش چرمی جهان که در این مقاله به آن می‌پردازیم، هم این اتفاق رخ داده است. گروهی از باستان شناسان در طی جستجوهایی که در شرق ارمنستان داشتند، این کفش را که بیش از 5500 سال عمر کرده است را کشف کرده اند. قدیمی‌ ترین کفش چرمی جهان در غاری در ارمنستان یافت می‌شود و بخاطر خشک و خنک بودن این غار، بخوبی حفظ شده است.

ویژگی‌های ظاهری کفش چرمی قدیمی

این کفش تنها از یک تکه چرم تهیه شده است و قالب آن به شکلی بوده که کل فضای پای فرد را پوشش داده است. این کفش شباهت بسیاری با کفش‌های امروزی دارد و کارشناسان معتقدند که این کفش در عصر مس ارمنستان ساخته شده است. نکته قابل توجه این است که قدمت این کفش نشان می‌دهد که هزار سال پیش از ساخته شدن اهرام ثلاثه مصر ساخته شده و بخوبی حفظ شده است. اینطور که ظواهر قدیمی‌ ترین کفش چرمی جهان برمی‌آید، از یک تکه چرم گاو ساخته شده و شکل آن نشان دهنده این است که کاملا با پای صاحب خود قالب بوده است.

داخل لنگه کفش به مرور زمان پر از سبزه و خرده علف بوده است. اگرچه باستان شناسان در این مورد یقین ندارند اما حدس می‌زنند که استفاده از سبزه در کفش، جهت گرم نگه داشتن پا بوده است و یا اینکه کفش شکل خود را حفظ نماید و ظاهر آن خراب نشود. همچنین محققان در برداشت های خود از این کفش اعلام کره اند که احتمالا صاحب آن یک زن بوده است. چرا که اندازه آن به نسبت کوچک است و با معیارهای اندازه‌گیری امروزی نزدیک به سایز 38 بوده است. همچنین بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که متعلق به پای راست بوده است.

قدیمی ترین کفش چرمی جهان

بررسی‌های تخصصی‌تر در مورد این کفش نشان داد که کفش از چرم گاو تهیه شده و از بندی چرمی به عنوان بند برای آن استفاده می‌شده است. همچنین نکته عجیب این است که کفش از داخل و خارج رنگ شده است؛ این موضوعی است که برای باستان شناسان جای تعجب بسیاری دارد چرا که این روش یکی از فن آوری‌های مدرن و امروزی محسوب می‌شود.

علت سالم ماندن قدیمی‌ ترین کفش چرمی جهان

باستان شناسان علت سالم ماندن کفش را علاوه بر هوای سرد و دور بودن از نور خورشید، آغشته بودن کفش به فضولات حیوانی اعلام کرده اند. آنها افزودند که کف غاری که این کفش در آن یافت شده است، با لایه‌ای از فضولات گوشفند پوشیده شده است و این مانند لایه محافظی بسیار خوبی عمل کرده است و سبب شده تا این کفش هزاران سال بخوبی حفظ شود.

دکتر ران پیناسی، از کاشفان این کفش و استاد دانشگاه یونیورسیتی کالج کرک ایرلند (University College Cork Ireland)، گفت:”ما در ابتدا فکر کردیم این لنگه کفش و سایر اقلامی که در این غار پیدا کرده ایم 600 الی 700 سال قدمت دارند چون در وضعیت خیلی خوبی بودند. وقتی دو آزمایشگاه رادیوکاربن در آکسفورد انگلستان و کالیفرنیای آمریکا قدمت مواد سازنده آنها را تخمین زدند، ما متوجه شدیم این کفش چند صد سال قدیمی‌تر از کفش‌هایی است که مردمان عصر یخبندان می‌پوشیده‌اند.”

“گریگوری آیشیان” باستان شناس دانشگاه کالیفرنیا در خصوص این کفش چرمی باستانی گفت: من فکر می‌کنم یکی از مهمترین دلایل ساخت آن کفش محافظت از پا در برابر آسیب است، به خصوص اینکه منطقه کوهستانی ارمنستان ناهموار است و پستی بلندی‌های بسیاری دارد. همچنین استفاده از چرم جهت تحمل دما در آن منطقه بوده است که گاهی تا حدود ۴۵ درجه سانتیگراد می‌رسیده است.

قدیمی ترین کفش چرمی جهان

متخصصان باستان شناسی همچنین اعلام کرده اند که تحقیقات نشان می‌دهد که مردم ساکن ارمنستان و محدوده‌ی آن از جمله نخستین افرادی بودند که تصمیم گرفتند پابرهنه نباشند تا هم پای خود را محافظت کنند و هم با هدف آراستگی و خودآرایی این کار را انجام می‌دادند. از جمله اشیای باستانی که در این غار کشف شده انواع ظروف در دار است که برخی حاوی گندم، جو، زرد آلو و سایر سبزیجات خوراکی هستند. همچنین قدیمی‌ترین ابزار شراب‌سازی جهان نیز در این سایت باستان‌شناسی پیدا شده است. این لنگه کفش هم اکنون در موزه تاریخ ارمنستان واقع در میدان جمهوری نگهداری می‌شود و بازدید کنندگان موزه می‌توانند از آن دیدن کنند.

کشف قدیمی‌ترین صندل‌ها در یکی از ایالت‌های آمریکا

کفشی که در غار ارمنستان کفش شد، قدیمی‌ ترین کفش چرمی جهان بود اما در گذشته کفش‌های دیگری هم کشف شده اند که نه از جنس چرم بلکه از الیاف گیاهی ساخته شده اند. نمونه‌ی آن اکتشافاتی که در غار تحقیقاتی آرنولد در ایالت میسوری آمریکا انجام شده است باعث اکتشاف کفش‌هایی شده است که از الیاف گیاهان ساخته شده اند. گیاهانی که بسیار قبل‌تر از پیدا کردن چرم وجود داشته اند و قدمت آنها حداقل به ۲ هزار سال قبل از کفش چرمی که در ارمنستان پیدا شده بر می‌گردد. این موضوع نشان دهنده این است که محصولات چرمی دوام بسیاری دارند.

غارهای صخره‌ای فورت شاهدی بر این است که انسان‌ها سالیان بسیار دور در آنجا زندگی کرده اند. در این غارها نیز صندل و کفش‌های بسیاری یافت شده که مربوط به 9 هزار تا 13 هزار سال پیش بوده است. این غار در حدود ۲.۴ کیلومتر فاصله از صخره‌های فورت در ایالت نتورال در شهرستان لیک قرار گرفته است. این غار همچنین در سال ۱۹۶۱ به عنوان نشانه ملی شناخته شده و علاوه بر آن در سال ۱۹۶۶ به مجله ملی مکان‌های تاریخی اضافه و ثبت گردید.

این غار بر روی یک مزرعه‌ای یافت شد که قبلا به نام غار گاو در بین مردمان اهال آنجا شناخته می‌شده است. صندل‌هایی که در جریان تحقیقاتی موسوم به آرنولد در ایالت میسوری آمریکا کشف شد، از کفشی که در غار آرنی – 1 کشف شده است، 2000 تا 2500 سال قدیمی‌تر است. البته صندل‌های مذکور از جنس فیبرهای گیاهی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *