نحوه از بین بردن خراش روی چرم؛ آموزش ترمیم خراش روی چرم

خراش روی چرم از جمله مشکلاتی است که برای هر یک از ما رخ داده است. اجناس و کالاهای چرمی برای ما بسیار ارزشمند هستند و از جاییکه معمولا کالاهای گرانقیمتی هستند، باید تلاش کنیم تا از هرگونه آسیبی به دور باشند. سطوح چرمی بعد از مدتی ممکن است دچار خراشیدگی شوند و می‌توان با انجام برخی از راهکارها در داخل منزل آن‌ها را بهبود داد. در این مقاله با ما همراه باشید تا راه حل آن را برای شما توضیح دهیم.

روش۱: رفع سریع خراش‌های سطحی

شما برای از بین بردن خراش روی چرم که به شکل سطحی هستند، می‌توانید از این شیوه‌ها استفاده نمایید:

۱) از یک سشوار برای گرم کردن و کشیدن روی سطوح چرمی استفاده کنید.

سشوار را می‌توانید در حالت گرم قرار دهید و آن را به سمت سطوح چرمی بگیرید. بعد از گذشت زمان کمی، می‌توانید سطح چرمی را با دستان خود به آرامی ماساژ دهید. باید به این نکته توجه کنید که از داغ شدن بیش از حد چرم خودداری نمایید. اگر دست شما از باد سشوار می‌سوزد، حتما به چرم آسیب می‌زند.

۲) از ژله نفتی استفاده کنید.

استفاده از ژله نفتی، می‌تواند به شما برای  از بین بردن خراش روی چرم کمک کند. نحوه کار به این صورت است که باید ژله نفتی رو روی سطح مورد نظر بمالید و با یک پارچه تمیز و به شکل حرکات دورانی، آن را ماساژ دهید. بهتر است از محصولی استفاده کنید که رنگ و یا رایحه خاصی نداشته باشد.

خراش روی چرم

3) چرم را به سرکه سفید آغشته کنید.

استفاده از سرکه سفید راه حل بعدی است. شما می‌توانید با استفاده از یک گوش پاک کن، سرکه را به محل خراشیده بمالید. چرم مورد نظر ممکن است کمی متورم شود پس باید اجازه دهید تا کاملا خشک شود. در مرحله بعد سطح چرمی را با واکس بی رنگ صیقل دهید. این روش برای کیف دستی چرم و یا کفش مناسب تر است.

4) برای بازگرداندن خراش‌های سطحی از بالم استفاده کنید.

برای نگهداری بهتر از محصولات چرمی، امروزه می‌توان از برخی از بالم‌ها و یا مرطوب کننده‌ها استفاده کرد. شما باید مقداری از این بالم را با پارچه تمیز و یا اسفنج روی چرم بمالید و به شکل دورانی مالش دهید. سپس با پارچه مناسبی سطح مورد نظر را تمیز کنید و بالم اضافه را پاک کنید.

5) از روغن گیاهی برای  از بین بردن خراش روی چرم استفاده کنید.

مقداری روغن گیاهی یا روغن بچه بردارید و با پارچه‌ای پنبه‌ای آن را به صورت دایره وار روی سطح آسیب دیده بمالید و سپس اجازه دهید خشک شود. باقی مانده روغن را با پارچه‌ای تمیز پاک کنید. اگر لازم بود دوباره همین فرآیند را تکرار کنید. استفاده از روغن‌های گیاهی و یا روغن‌های مخصوص کودکان که دارای فرمالاسیون ملایم تری هستند هم برای از بین بردن خراش روی چرم بسیار مثمر ثمر است. شما کافیست مقداری از این روغن‌ها را روی سطح موردنظر بمالید و با پارچه تمیزی آن را پاک کنید. شما می‌توانید این فرایند را تکرار کنید.

6) پولیش ناخن را برای رفع خراشیدگی چرم استفاده کنید.

استفاده از پولیش ناخن هم روش دیگری است که می‌توانیم بر ترمیم چرم از آن استفاده کنیم. رنگ پولیش مورد نظر باید به رنگ چرم شما نزدیک باشد. برای انجام این کار می‌توانیم مقداری از این پولیش را با خلال داندان برداشته و روی سطح چرمی بمالیم.

7) از واکس مخصوص چرم برای ترمیم سطوح عمیق استفاده کنید.

همچنین می‌توانید خراش‌های روی سطوح چرمی را با واکس مخصوص چرم از بین ببرید. حتی می‌توانید با مومی که از شمع جمع کرده‌اید نیز این کار را انجام دهید. موم را حرارت دهید و روی خراش‌ها بمالید. سپس سطح آسیب دیده را با پارچه‌ای پشمی پاک کنید.

خراش روی چرم

روش۲: تعمیر خراش‌های عمیق

برای از بین بردن خراش روی چرم که در سطوح عمیق اتفاق افتاده است، کار سخت تری را در پیش داریم اما باید رعایت احتیاط، می‌توانید از این دستورالعمل استفاده کنید. شما باید این مراحل را به ترتیب انجام دهید:

۱- ناحیه را تمیز کرده و الیاف سست را مرتب کنید.

تمیز کننده چسب، صحافی، پرکننده و سیلر را می‌توانید جداگانه یا با هم در یک کیت تعمیر حرفه‌ای خریداری کنید. می‌توانید محصولات مورد نیاز خود را به صورت آنلاین یا فروشگاه محلی برای بهبود خانه خود پیدا کنید. قبل از اینکه ترمیم چرم را آغاز کنید، برای پاک کردن آلودگی و روغن از روی چرم، می‌توانید از پاک کننده چرم استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید با یک قیچی کوچک الیاف اضافه را قیچی کنید.

۲- با استفاده از اسفنج ۸ تا ۱۰ لایه چسب بزنید.

شما در این مرحله باید از چسب کمک بگیرید. در ابتدا کمی چسب را روی اسفنج تمیز و خشکی بمالید و آن را روی سطح آسیب دیده قرار دهید. باید تا خشک شدن چسب صبر کنید که معمولا مدت زمان آن بر روی محصول نوشته شده است. این کار را بین 8 تا 10 بار انجام دهید تا لایه‌های متصل بهم چسب روی سطح خراشیده شده قرار گیرد.

۳- با استفاده از یک کاغذ سنباده دانه ریز منطقه را سنباده بزنید.

در این مرحله نوبت به استفاده از سمباده است. شما باید با کمک یک سمباده ریز، آن محل را سمباده بزنید که باید با حرکات ملایم و دایره‌ای انجام شود. این کار را تا زمانیکه سطحی صاف و صیقلی را ایجاد کنید، ادامه دهید. پس از سمباده زدن، باقیمانده را از بین برده و یا سطح آن را با استفاده از حوله میکروفیبر پاک کنید.

۴- پرکننده سنگین را روی خراش‌های عمیق بزارید.

از یک پالت یا چاقوی بتونه‌ای استفاده کنید تا یک لایه نازک از پرکننده را روی خراش‌های عمیق یا گچ‌های سطح پهن کنید. ۲۰ تا ۲۵ دقیقه صبر کنید تا پرکننده خشک شود. به همان اندازه که لازم دارید بزنید تا جایی که خراش‌ها یا چسب‌ها با سطح اطراف هم سطح شوند.

خراش روی چرم

۵- با تمیز کننده‌های حاوی الکل سنباده بزنید و پاک کنید.

پس از استفاده از پرکننده اجازه دهید خشک شود، سطح را یک بار دیگر با کاغذ سنباده ۱۲۰۰ صاف کنید. برای پاک کردن محل ترمیم شده از پاک کننده چرم بر پایه الکل استفاده کنید. سپس چند دقیقه به آن زمان دهید تا خشک شود. پاک کننده باقیمانده را از بین می‌برد و چرم را برای تغییر رنگ آماده می‌کند.

۶- سطح ترمیم شده را دوباره رنگ و مهر و موم کنید.

اگر ظرف آن حاوی یک  اپلیکاتور نیست، از یک اسفنج تمیز و خشک استفاده کنید تا یک لایه نازک از رنگ چرم بمالید. قبل از استفاده از لایه‌های اضافی بگذارید طبق دستورالعمل آن خشک شود. هنگامی که قسمت ترمیم شده را رنگ آمیزی و مخلوط کردید، سه تا چهار لایه نازک از یک درزگیر چرمی برای یک پایان مقاوم و انعطاف پذیر استفاده کنید.

سخن آخر

به طور خلاصه باید گفت شما می‌توانید برای خراش‌های جزیی سطح، راه حل‌های سریع مانند استفاده از سشوار، سرکه سفید یا ژله نفتی را امتحان کنید. همچنین برای رفع خراش‌های عمیق‌تر بر روی سطح، سعی کنید از چسب چرم و یک نشانگر رنگ آمیزی متناسب با چرم استفاده کنید. شما برای بهره مندی از یک محصول چرم با کیفیت بالا می‌توانید از کیف‌های چرم آرتان استفاده کنید چراکه به علت چرم فوق‌العاده‌ای که دارد دارای ماندگاری بیشتری نیز هست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *